Gebruiksvoorwaarden

1. Toepasselijkheid

1.1 Yanomo is een Software as a Service. Dit betekent dat Yanomo ‘op afstand' programmatuur beschikbaar stelt aan cliënt via internet of een ander netwerk, zonder dat aan cliënt een fysieke drager met de desbetreffende programmatuur wordt verstrekt.

2. Dienstverlening

2.1 Yanomo zal aan cliënt de in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het gebied van Application Service Provision, Software as a Service en/of Computerservice verlenen, evenals de overige tussen partijen overeengekomen diensten verrichten. Indien de overeenkomst dat omvat zal Yanomo de in de overeenkomst aangeduide programmatuur op de door Yanomo aangegeven infrastructuur installeren. Yanomo is niet verantwoordelijk voor de aanschaf en/of goede werking van de infrastructuur van cliënt of die van derden.

2.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is cliënt verantwoordelijk voor het beheer, waaronder controle van de instellingen, het gebruik van de dienst en de wijze waarop de resultaten van de dienst worden ingezet. Tenzij anders overeengekomen is cliënt tevens verantwoordelijk voor de instructie aan en het gebruik door gebruikers, ongeacht of deze gebruikers in een gezagsverhouding tot cliënt staan.

2.3 Yanomo verleent telefonische- of email-ondersteuning afhankelijk van het gekozen servicepakket. Yanomo kan voorwaarden stellen aan de kwalificaties en het aantal contactpersonen dat voor ondersteuning in aanmerking komt. Yanomo zal deugdelijk onderbouwde verzoeken om ondersteuning binnen een redelijke termijn in behandeling nemen. Yanomo kan niet instaan voor de juistheid, volledigheid of tijdigheid van reacties of geboden ondersteuning. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, wordt ondersteuning uitsluitend verricht op werkdagen tijdens de gebruikelijke openingstijden van Yanomo.

2.4 Indien de dienstverlening aan cliënt op grond van de overeenkomst tevens het maken van backups van gegevens van cliënt omvat, zal Yanomo met inachtneming van de tussen partijen schriftelijk overeengekomen periodes, en bij gebreke daarvan eens per week, een volledige backup maken van de bij hem in bezit zijnde gegevens van cliënt. Yanomo zal de backup bewaren gedurende een tussen partijen overeen te komen termijn, en bij gebreke van afspraken daaromtrent, gedurende de bij Yanomo gebruikelijke termijnen. Yanomo zal de backup zorgvuldig behandelen en bewaren als een goed huisvader.

3. Uitvoering dienstverlening

3.1 Yanomo zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van Yanomo worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst Yanomo uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.

3.2 Yanomo verricht de dienstverlening slechts in opdracht van cliënt. Indien Yanomo op grond van een verzoek of bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie of in verband met een wettelijke verplichting werkzaamheden verricht met betrekking tot gegevens van cliënt, zijn medewerkers of gebruikers, zullen alle daaraan verbonden kosten aan cliënt in rekening worden gebracht.

3.3 Yanomo kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de dienstverlening aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij cliënt geldende procedures tot gevolg hebben, zal Yanomo cliënt hierover zo tijdig mogelijk inlichten. In dat geval kan cliënt de overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften of Yanomo de kosten van deze wijziging voor zijn rekening neemt.

3.4 Yanomo verbetert haar dienstverlening en programmatuur voortdurend. Yanomo is niet gehouden specifiek voor cliënt bepaalde eigenschappen of functionaliteiten van de dienst of programmatuur te handhaven, te wijzigen of toe te voegen.

3.5 Yanomo kan de dienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud. Yanomo zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk, zo mogelijk buiten kantoortijden laten plaatsvinden en, naar gelang van omstandigheden, aanvangen na kennisgeving aan cliënt.

3.6 Alle door Yanomo bij de dienstverlening gebruikte apparatuur, programmatuur en zaken blijven eigendom of intellectuele eigendom van Yanomo of diens toeYanomos, ook indien cliënt een vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door Yanomo.

3.7 Yanomo is nimmer gehouden cliënt een fysieke drager met de in het kader van Application Service Provision en/of Software as a Service aan cliënt ter beschikking te stellen en te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice door Yanomo te gebruiken programmatuur, te verstrekken.

4. Service Level Agreement

4.1 Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau (Service Level Agreement) worden steeds slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen. Cliënt zal Yanomo steeds informeren omtrent alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de dienstverlening en de beschikbaarheid daarvan. Indien afspraken over een serviceniveau worden gemaakt, dan wordt de beschikbaarheid gemeten met buitenbeschouwinglating van vooraf aangekondigde buitengebruikstelling wegens onderhoud alsmede met omstandigheden die buiten de invloedssfeer van Yanomo zijn gelegen en met inachtneming van de dienst als geheel gedurende de duur van de overeenkomst. Behoudens tegenbewijs zal de door Yanomo gemeten beschikbaarheid en serviceniveau als volledig bewijs gelden.

5. Duur

5.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor één maand, waarbij een wederzijdse opzegtermijn van één maand geldt. De duur van de overeenkomst wordt telkens stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of Yanomo de overeenkomst per e-mail of telefoon opzegt vóór het einde van de betreffende periode.

6. Betaling

6.1 Alle bedragen die betrekking hebben op door Yanomo verleende dienstverlening zijn telkens per kalendermaand vooraf verschuldigd. Andere factureringsschema's zijn mogelijk maar moeten expliciet door beide partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

6.2 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege zijn of worden opgelegd. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen steeds in euro's en dient cliënt alle betalingen in euro's te voldoen.

6.3 Yanomo is gerechtigd is schriftelijk op een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de datum waarop de aanpassing in werking zou treden.

6.4 Verschuldigde bedragen worden door cliënt betaald volgens de overeengekomen dan wel op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke regeling zal cliënt binnen een door Yanomo te bepalen termijn na factuurdatum betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.

6.5 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is cliënt, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke handelsrente verschuldigd. Indien cliënt na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan Yanomo de vordering uit handen geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door externe deskundigen.

6.6 Bij het gebruik van creditcard betalingen wordt SSL encryptie gebruikt. Ter verduidelijking zal Yanomo WWW.YANOMO.COM op afschrift van cliënt vermelden.

6.7 We raden cliënt aan om alle facturen en afschriften, regels, de annuleringsovereenkomst en betalingsmethoden uit te printen om misverstanden te voorkomen.

6.8 Cliënt zal maandelijks kosten in rekening worden gebracht tot het moment van annulering, behalve als dit in een schriftelijk contract anders is overeengekomen.

7. Garantie

7.1 Yanomo staat er niet voor in dat de in het kader van Application Service Provision en/of Software as a Service aan cliënt ter beschikking te stellen en ter beschikking te houden programmatuur foutloos zijn en zonder onderbrekingen functioneren. Yanomo zal zich er voor inspannen gebreken in de programmatuur binnen een redelijke termijn te herstellen indien en voor zover het programmatuur betreft die door Yanomo zelf is ontwikkeld en de desbetreffende gebreken gedetailleerd omschreven schriftelijk bij Yanomo zijn gemeld. Yanomo kan in voorkomend geval het herstel van de gebreken uitstellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen. Yanomo staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur die niet zelf door Yanomo is ontwikkeld, zullen worden verholpen. Yanomo is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende beperkingen in de programmatuur aan te brengen. Indien de programmatuur in opdracht van cliënt is ontwikkeld, kan Yanomo volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel aan cliënt in rekening brengen.

7.2 Yanomo is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de dienstverlening en de met gebruikmaking van de dienst gegenereerde gegevens. Cliënt zal de resultaten van de dienstverlening en de met gebruikmaking van de dienst gegenereerde gegevens zelf regelmatig controleren.

7.3 Indien en voor zover nodig of wenselijk zal Yanomo indien gebreken in de resultaten van de Computerservice een direct gevolg zijn van producten, programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor Yanomo op grond van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, de Computerservice herhalen teneinde deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na verkrijging van de resultaten van de Computerservice, schriftelijk en gedetailleerd aan Yanomo kenbaar maakt. Slechts indien gebreken in de Computerservice aan Yanomo toerekenbaar zijn, wordt de herhaling gratis uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te rekenen aan Yanomo en/of de gebreken het gevolg zijn van fouten of onvolkomenheden van cliënt, zoals het aanleveren van onjuiste of onvolledige gegevens en/of informatie, zal Yanomo de kosten van een eventuele herhaling volgens zijn gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening brengen. Indien herstel van aan Yanomo toerekenbare gebreken naar het oordeel van Yanomo technisch of redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Yanomo de voor de betreffende Computerservice door cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of anderszins jegens cliënt aansprakelijk te zijn. Aan cliënt komen geen andere rechten wegens gebreken in de Computerservice toe dan die welke in deze garantieregeling zijn beschreven. Dit artikellid is uitdrukkelijk niet van toepassing op Application Service Provision en Software as a Service.

7.4 Cliënt zal op basis van de door Yanomo verstrekte inlichtingen omtrent maatregelen ter voorkoming en beperking van de gevolgen van storingen, gebreken in de dienstverlening, verminking of verlies van gegevens of andere incidenten de risico's voor zijn organisatie inventariseren en zo nodig aanvullende maatregelen treffen. Yanomo verklaart zich bereid om op verzoek van cliënt naar redelijkheid medewerking te verlenen aan verdere maatregelen door cliënt tegen door Yanomo te stellen(financiële) voorwaarden. Yanomo is nimmer verantwoordelijk voor herstel van verminkte of verloren gegane gegevens.

7.5 Yanomo staat er niet voor in dat de in het kader van Application Service Provision en/of Service as a Service aan cliënt ter beschikking te stellen en ter beschikking te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice door Yanomo gebruikte programmatuur, tijdig worden aangepast aan wijzigingen in relevante wet- en regelgeving.

8. Verwerking persoonsgegevens

8.1 Cliënt garandeert dat is voldaan aan alle vereisten voor de rechtmatige verwerking van de persoonsgegevens die door cliënt worden ingevoerd in de in het kader van Application Service Provision en/of Software as a Service aan cliënt ter beschikking te stellen en ter beschikking te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice door Yanomo gebruikte programmatuur.

8.2 De volledige verantwoordelijkheid voor de gegevens die met gebruikmaking van de dienst door cliënt worden verwerkt, ligt bij cliënt. Cliënt staat er jegens Yanomo voor in dat de gegevens niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op rechten van derden. Cliënt vrijwaart Yanomo tegen elke rechtsvordering van derden, uit welke hoofde dan ook, in verband met de verwerking van deze gegevens of de uitvoering van de overeenkomst.

8.3 Cliënt heeft op grond van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens (zoals de Wet Bescherming PWet Bescherming Persoonsgegevens) verplichtingen tegenover derden, zoals de verplichting tot het verstrekken van informatie, evenals het geven van inzage in, het corrigeren en het verwijderen van persoonsgegevens van betrokkenen. De verantwoordelijkheid voor de nakoming van deze verplichtingen rust volledig en uitsluitend bij cliënt. Partijen houden het er voor dat Yanomo ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens ‘bewerker' in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. Cliënt zal, zoveel als technisch mogelijk is, medewerking verlenen aan de door cliënt na te komen verplichtingen. De kosten verbonden aan deze medewerking zijn niet in de overeengekomen prijzen en vergoedingen van Yanomo begrepen en komen volledig voor rekening van cliënt.

9. Vertrouwelijkheid en overname personeel

9.1 Cliënt en Yanomo dragen er zorg voor dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door één der partijen als zodanig zijn aangeduid.

9.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na het einde daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Aan bedoelde toestemming kunnen voorwaarden zijn verbonden.

10. Risico

10.1 Het risico van verlies, diefstal, verduistering ofbeschadiging van zaken, producten, gegevens,documenten, programmatuur, databestanden ofgegevens (codes, wachtwoorden, documentatieetc.) die in het kader van de uitvoering van deovereenkomst vervaardigd of gebruikt worden, gaat over op cliënt op het moment waarop dezein de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt ofeen hulppersoon van cliënt zijn gebracht. Voorzover deze objecten in de feitelijke beschikkingsmachtvan Yanomo of hulppersonen vanYanomo zijn, draagt Yanomo het risico vanverlies, diefstal, verduistering of beschadiging.

11. Rechten van intellectuele eigendom

11.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op deop grond van de overeenkomst ontwikkelde ofaan cliënt ter beschikking gestelde programmatuur,websites, databestanden, apparatuur ofandere materialen zoals analyses, ontwerpen,documentatie, rapporten, offertes, evenalsvoorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij Yanomo, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. Cliënt verkrijgt uitsluitendde gebruiksrechten die bij deze algemene voorwaardenen de wet uitdrukkelijk zijn toegekend.Een aan cliënt toekomend recht tot gebruik isniet-exclusief, niet-overdraagbaar aan derden enniet sublicentieerbaar.

11.2 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter danwel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamenof enig ander recht van intellectueleeigendom uit de programmatuur, websites, databestanden,apparatuur of materialen te verwijderenof te wijzigen.

11.3 Ook indien de overeenkomst niet uitdrukkelijk in een bevoegdheid daartoe voorziet, is het Yanomo toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter bescherming van de programmatuur, apparatuur, databestanden, websites en dergelijke in verband met een overeengekomen beperking in de inhoud of de duur van het recht tot gebruik van deze objecten. Het is cliënt nimmer toegestaan een dergelijke technische voorziening te (laten) verwijderen of te (laten) omzeilen.

11.4 Yanomo vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke gebaseerd is op de bewering dat door Yanomo zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op een recht van intellectuele eigendom van diederde, onder de voorwaarde dat cliënt Yanomo onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Yanomo. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan Yanomo verlenen om zich, indien nodig in naam van cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt (i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan Yanomo ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die cliënt zonder schriftelijke toestemming van Yanomo in de programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft aangebracht of door een derde heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vaststaat dat de door Yanomo zelfontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend recht van intellectuele eigendom of indien naar het oordeel van Yanomo een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal Yanomo, indien mogelijk, zorgdragen dat cliënt het geleverde, of functioneelgelijkwaardige andere programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen kan blijven gebruiken. Iedere andere of verdergaande vrijwaringsverplichting van Yanomo is uitgesloten.

11.5 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan Yanomo van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal,tekst, muziek, domeinnamen, logo's, hyperlinks etc.), databestanden of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie(bijv. in een website). Cliënt vrijwaart Yanomo tegen elke aanspraak van een derde die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig rechtvan die derde.

12. Medewerkingsverplichtingen

12.1 Partijen erkennen dat het welslagen van werkzaamheden op het gebied van informatie- encommunicatie technologie in de regel afhankelijk is van een juiste en tijdige onderlinge samenwerking. Om een behoorlijke uitvoeringvan de overeenkomst door Yanomo mogelijk te maken zal cliënt Yanomo steeds tijdig alle door Yanomo nuttig, nodig en wenselijk geachte gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen. Indien cliënt in het kader van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel en/of hulppersonen inzet, zullen dit personeel en deze hulppersonen beschikken over de noodzakelijke kennis, deskundigheid en ervaring.

12.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik, de toepassing en het beheer in zijn organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere producten en materialen en van de door Yanomo te verlenen diensten. Cliënt zelf draagt zorg voor de juiste installatie, montage en ingebruiknemingen voor de juiste instellingen van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden enandere producten en materialen.

12.3 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst door Yanomo nuttig, nodig of wenselijk geachte gegevens, documenten, apparatuur, programmatuur, materialen of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Yanomo stelt of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Yanomo het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft Yanomo tevens het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd het recht van Yanomo tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of overeengekomenrecht.

12.4 Ingeval medewerkers van Yanomo op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-, data- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle wettelijke en overigens geldende eisen betreffende arbeidsomstandigheden.Cliënt vrijwaart Yanomo voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van Yanomo, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels vóór aanvangvan de werkzaamheden aan de door Yanomo ingezette medewerkers kenbaar maken.

12.5 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van computer-, data- of telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet,is cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze van de daarvoor benodigde middelen en voorde tijdige en volledige beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van Yanomo staan. Yanomo is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten,tenzij cliënt bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Yanomo.

13. Leveringstermijnen

13.1 Alle door Yanomo genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen en (oplever)datazijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die hem bij het aangaan van deovereenkomst bekend waren. Door Yanomo genoemde of tussen partijen overeengekomen tussentijdse (oplever)data, gelden steeds als streefdata, binden de Yanomo niet en hebben steeds slechts een indicatief karakter. Yanomo spant zich er redelijkerwijs voor in uiterste (leverings)termijnen en uiterste (oplever)data zoveel mogelijk in acht te nemen. Yanomo is niet gebonden aan een al dan niet uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum die vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kan worden. Evenmin is Yanomo gebonden aan een al dan niet uiterste (oplever)datum of (leverings)termijn als partijen een wijzigingv an de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) of een wijziging van de aanpak van de uitvoeringvan de overeenkomst zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen Yanomo en cliënt in overleg treden om de gevolgen van de overschrijding voor de verdere planning te bespreken.

13.2 De enkele overschrijding van een door Yanomo genoemde of tussen partijen overeengekomen al dan niet uiterste (leverings)termijnof (oplever)datum brengt Yanomo niet in verzuim. In alle gevallen - derhalve ook ingeval partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste(leverings)termijn of (oplever)datum zijn overeengekomen- komt Yanomo wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. De ingebrekestellingdient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat Yanomo in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.

14. Ontbinding en opzegging van de overeenkomst

14.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst wegens eentoerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van cliënt en alle andere verplichtingen tot medewerking door de cliënt of een door de cliënt in te schakelen derde gelden steeds als wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.

14.2 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 14.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst dat Yanomo ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Yanomo vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

14.3 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elkder partijen na goed overleg en onder opgave van redenen schriftelijk worden opgezegd. Indien tussen partijen geen opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen.Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.

14.4 Cliënt is nimmer gerechtigd een overeenkomst van dienstverlening of van opdracht welke voorbepaalde tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen.

14.5 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingangg eheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen indien de wederpartij - al dan niet voorlopig -surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd, indien de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Yanomo is wegens deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde programmatuur,websites en dergelijke van rechtswege.

15. Aansprakelijkheid van Yanomo

15.1 De totale aansprakelijkheid van Yanomo wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst of uit enigeandere hoofde, daaronder uitdrukkelijk ookbegrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met cliënt overeengekomen garantieverplichting, is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs(excl. BTW). Deze beperking van aansprakelijkheid is van overeenkomstige toepassing op de in artikel 11.5 van deze module Algemeen bedoelde vrijwaringsverplichting van Yanomo. Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomstbedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van Yanomo voor directe schade, uitwelke hoofde dan ook, echter meer bedragen dan € 500.000 (vijfhonderd duizend Euro).

15.2 De aansprakelijkheid van Yanomo voor schade door dood, lichamelijk letsel of wegens materiëlebeschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000 (één miljoentweehonderdvijftig duizend Euro).

15.3 De aansprakelijkheid van Yanomo voor indirecteschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan Yanomo voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan Yanomo voorgeschreven toeleveranciers is uitgesloten. Eveneens is uitgeslotende aansprakelijkheid van Yanomowegens verminking, vernietiging of verlies van gegevens of documenten.

15.4 De uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid van Yanomo, zoals omschreven in de voorgaande leden van dit artikel 15, laten de overige uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid van Yanomo uit hoofde van deze module Algemeen en de overige overeengekomenmodules van deze algemene voorwaarden geheel onverlet.

15.5 De in artikel 15.1 tot en met 15.4 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is vanopzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Yanomo.

15.6 Tenzij nakoming door de Yanomo blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van Yanomo wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst slechts indien cliënt Yanomo onverwijld schriftelijk ingebreke stelt, waarbij een redelijke termijn voorde zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en Yanomo ook na die termijn toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zovolledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat Yanomoin de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.

15.7 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Yanomo meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Yanomo vervalt door het enkele verloop van vierentwintig maanden na het ontstaan van de vordering.

15.8 Partijen erkennen dat het actief en constructief deelnemen aan een ICT-Mediation een passende maatregel is om dreigende schade te voorkomen of te beperken indien deze dreigende schade verband houdt met het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van enige contractuele verplichting door Yanomo. Cliënt verplicht zich om die reden op eerste schriftelijk verzoek van Yanomo onverwijld actief, constructief en onvoorwaardelijk deel tenemen aan een ICT-Mediation overeenkomstig het ICT-Mediation Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering, statutair gevestigd te Den Haag (zie www.sgoa.org enwww.sgoa.eu).

15.9 Het bepaalde in dit artikel alsmede alle andere beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid genoemd in deze algemene voorwaarden gelden mede ten gunste van alle (rechts)personen waarvan Yanomo zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient.

16. Overmacht

16.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, daaronder begrepen enige tussen partijen overeengekomen garantieverplichting, indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan: (i) overmacht van toeYanomosvan Yanomo, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door cliënt aan Yanomo zijn voorgeschreven,(iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur,programmatuur of materialen van derden waarvan het gebruik door cliënt aan Yanomo is voorgeschreven, (iv) overheidsmaatregelen, (v)elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, computernetwerk- of telecommunicatiefaciliteiten,(vii) oorlog, (viii) werkbezetting, (ix) staking, (x) algemene vervoersproblemen en (xi)de onbeschikbaarheid van één of meer personeelsleden.

16.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen duurt, heeft elk der partijen het rechtom de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Hetgeen reeds op grond van de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.

17. Overdracht van rechten en verplichtingen

17.1 Cliënt is niet gerechtigd de rechten en/of verplichtingen uit de overeenkomst aan een derde te verkopen en/of over te dragen.

17.2 Yanomo is gerechtigd zijn aanspraken op betaling van vergoedingen aan een derde over te dragen.

18 Toepasselijk recht en geschillen

18.1 De overeenkomsten tussen Yanomo en cliënt worden beheerst door Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.

18.2 Geschillen welke tussen Yanomo en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen Yanomo en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering, statutair gevestigd te Den Haag, één en ander onverminderd het recht van elk der partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en onverminderd het recht van elk der partijen tot het treffen van conservatoire rechtsmaatregelen (zie www.sgoa.org).

18.3 Uitsluitend indien Yanomo en/of cliënt voor de beslechting van geschillen naar aanleiding van de tussen partijen gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, nog geen arbitrale procedure bij de Stichting Geschillenoplossing Automatisering aanhangig heeft of hebben gemaakt overeenkomstig het Arbitragereglement van deze stichting, is elk der partijen gerechtigd, doch niet verplicht, om in afwijking van het bepaalde in artikel 18.2, de zaak aanhangig te maken bij de Rechtbank, Sector Kanton indien de zaak betrekking heeft op een geschil dat volgens de wettelijke bevoegdheidsregels behoort tot de absolute bevoegdheid van de Rechtbank, Sector Kanton. Indien de zaak met inachtneming van de vorige volzin door één of meer der partijen ter behandeling en beslissing bij de Rechtbank, Sector Kanton aanhangig is gemaakt, is de Rechtbank Sector Kanton bevoegd de zaak te behandelen en daarover te beslissen.

18.4 Alvorens een arbitrale procedure als bedoeld in artikel 18.2 aanhangig te maken, zal de meestgerede partij een procedure van ICT-Mediation conform het ICT-Mediation Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen. Een procedure van ICTMediation conform dit reglement is gericht op bemiddeling door één of meer mediators. De wederpartij verplicht zich actief deel te nemen aan een aanhangig gemaakte ICT-Mediation, tot welke rechtens afdwingbare verplichting in ieder geval behoort het bijwonen van tenminste één gezamenlijke bespreking van mediators en partijen, teneinde deze buitengerechtelijke vorm van geschiloplossing een kans te geven. Het staat elk der partijen vrij om op elk moment na een gezamenlijke eerste bespreking van mediators en partijen de procedure van ICT-Mediation te beëindigen. Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die dat nodig acht, een voorziening in (arbitraal) kort geding vraagt of conservatoire rechtsmaatregelen treft (zie www.sgoa.org en www.sgoa.eu)

Duizenden bedrijven en organisaties gingen je voor.

Yanomo is dé urenregistratie en online facturatiesoftware van meer dan 4,500 organisaties, van groot tot klein.